tisdag 14 juli 2009

Rabarbersaft

Idag har jag provat att koka saft för första gången och jag måste nog säga att det gick bra! Jag har norpat rabarberna också av svärföräldrarna, jag länsar både frys och trädgård *hihi*

Jag använde mig av receptet från Salt och Peppar men har dubblat satsen och lagt till konserveringsmedel.

Jag tog:
2 kg rabarber
14 dl vatten
500 g socker/liter färdig saft
1 krm natriumbensoat/liter färdig saft

1. Koka upp vattnet och lägg sedan i rabarberna som du har hackat i cm-tjocka bitar. Låt koka i ca 10 minuter.
2. Låt det sedan rinna av i en silduk (jag tog en diskhandduk i ett durkslag).
3. När det runnit av så mät upp saften och häll sedan tillbaka i gryta och koka upp igen. (Bra med rengjord gryta så klart.)
4. Häll sedan i allt socker och låt det få ytterligare ett uppkok.
5. Ta sedan lite saft i en kopp och blanda ut natriumbensoatet och rör sedan i detta i saftgrytan.
6. Ta bort det skum som bildats på ytan.
7. Häll upp saften på varma flaskor och tillslut direkt.


Jag ska lägga in receptet i receptsamlingen så småningom och jag tar en bild då också, fick inte till någon bra ikväll..

1 kommentar:

  1. va gott med rabarbersaft!! Lyckades "sno" åt mig rabarber att göra av förra året men har inte fått tag på några i år...

    SvaraRadera