fredag 24 april 2009

Groddar

Groddar är billigt, nyttigt och framför allt GOTT! :-)
Så rota igenom skafferiet och börja grodda! Här har jag groddat gröna linser, men de flesta fröerna osv går att grodda. Det tar ungefär fem dagar.

Börja med att lägga linserna i blöt över natten.


Efter det sköljer jag linserna två gånger om dagen, men häller då av vattnet. Ställ sedan bunken i rumstemperatur med en kökshandduk över.


Efter några dagar ser det ut så här, linserna börjar gro lite smått. Jag fortsätter att skölja två gånger om dagen.


Nu är de klara att äta, använd i sallad, på smörgåsen osv.. gott!

3 kommentarer:

  1. Å för en bra ide , det ska jag ta och göra :)

    SvaraRadera
  2. går det göra med röda linser med då? =D Detta ska jag absolut testa!

    SvaraRadera
  3. Emma: Enligt Saltå Kvarn's hemsida kan man inte grodda röda linser tyvärr..
    Men testa med gröna linser eller nåt annat frö.. det är gott! :-)

    SvaraRadera