onsdag 4 februari 2009

Mysfrukost

Jag jobbar hemifrån idag och vad passar inte bättre att baka lite scones och ta en lite lugnare frukost. Jag behöver ju inte stressa in i duschen och göra mig iordning och kasta mig i bilen när jag sitter hemma.. :-)

Scones är väldigt enkelt att göra och det bästa är att det går fort!



Ingredienser (2 bröd):
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 g margarin
2 dl mjölk eller filmjölk (vaniljyoggi är jättegott)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
3. Finfördela margarinet i mjölblandningen med fingertopparna.
4. Tillsätt mjölken och arbeta raskt samman degen.
5. Dela degen i 2 delar.
6. Lägg delarna på en plåt och tryck ut dem till runda kakor, ca 1 ½ cm tjocka.
7. Skåra varje kaka i 4 delar och nagga med en gaffel.
8. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.

Lycka till! :-)

1 kommentar:

  1. Vi tänkte visst lika dant vi imorse! :-)
    Jag gjorde nämligen också scones då! Det är ju så gott! Mums! :-)

    SvaraRadera