torsdag 26 februari 2009

Torsk med äggsås

Torsk med äggsås stod på kvällens meny! Gott gott!
Men nästa gång ska jag nog steka torsken istället för att koka, liiite tråkigare med kokt torsk tycker jag nog.. Men så här blev det:



Äggsåsen innehåller:
1 ägg
1 1/2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 krm salt
1/2 krm vitpeppar
2 msk hackad persilja

Koka ägget och hacka i småbitar. Red mjölken med mjölet och koka upp, till sätt ägg och kryddor och rör ihop. Klart! :-)

Jag kokte även lite morötter som ni ser!

5 kommentarer:

  1. Det är GOTT med fisk! Men speciellt kokt fisk kan vara knepigt att få till. För en god smak brukar jag lägga några vitpepparkorn, salt och ett lagerblad! Trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  2. Om man inte kan äta ägg, vad rekommenderar du då att man gör för sås till?
    Hälsningar
    Anette

    SvaraRadera
  3. Anette: Hollandaisesås funkar ju till fisk.. sen är ju remouladsås gott (recept finns i min receptsamling).. Kan det vara nåt? :-)

    SvaraRadera
  4. Självklart! Det tänkte jag inte ens på. Tack för svaret.
    Anette

    SvaraRadera
  5. Koka fisk är svårt.. men ett tips till är att koka med fiskbuljong å lite vitt vin.. å sen då inte för länge vilket jag alltid lyckas med.. men Andreas mamma gjorde sjukt god kokad fisk när hon var här..

    SvaraRadera